Galerie Muskee in ’t Forum in Assen. ‘Veel mensen waren blij dat ik weer terug was’

Assen - In 2017 sloot Thim Muskee het hoofdstuk van de gelijknamige galerie in Assen af met een totale leegverkoop in het pand aan de Torenlaan. Muskee wilde meer tijd doorbrengen met zijn vriendin, de Amsterdamse advocate Conchita van Rooij.

Maar de nieuwe liefde ten spijt; oude liefde roest niet. Assen bleef trekken, dus opende Muskee in december vorig jaar een nieuwe galerie in ’t Forum in de Drentse hoofdstad. En met succes.

Drentse roots

Hij begon al te twijfelen nog voordat Thim Muskee de deur van zijn galerie aan de Torenlaan definitief achter zich had dichtgetrokken. De leegverkoop was zó goed verlopen, dat Muskee zich afvroeg of hij er wel goed aan deed om Assen te verlaten. ‘En uiteindelijk kon ik dat dus niet, lacht Muskee. ‘Die Drentse roots zitten nu eenmaal diep in mij verankerd. En toen er in december een mooi hoekpand vrijkwam in ’t Forum in Assen, bij de ingang Oudestraat, heb ik contact opgenomen met de verhuurder. Het stond al een poosje leeg en we kwamen tot een deal.’

De reacties die Muskee vervolgens kreeg overvielen hem een beetje. ‘Veel mensen waren blij dat ik weer terug was. Ik kreeg héél veel positieve reacties. En dat vertaalt zich ook in belangstelling, ik krijg op een zaterdag gemakkelijk tussen de 100 en 150 kijkers over de vloer. Dat is behoorlijk veel voor een galerie.’

Nieuwe filosofie

Het bewijst ook zijn gelijk wat betreft zijn ‘nieuwe filosofie’ hoe een galerie gepositioneerd moet worden. ‘Weg uit de achterafstraatjes, waar alleen ‘exclusief publiek’ op afkomt. Ik wil kunst laten zien aan een breed publiek en dan heb je locaties nodig waar veel mensen langs lopen.’

Muskee runt nog steeds de galerie in Groningen, maar opende naast Assen onlangs ook vestigingen in Hilversum en Rotterdam en een tijdelijk onderkomen in Leeuwarden. ‘En met vier permanente galeries ben ik uniek in Nederland. In Rotterdam zit ik bijvoorbeeld aan de Koopgoot, een enorm druk winkelgebied. Het was vroeger haast ondenkbaar dat een galerie aan zo’n straat zou zitten, maar nogmaals: ik wil kunst aan iederéén laten zien.’

Recessie

Om ook wat te verkopen aan de ‘gewone man of vrouw’ met een – voor kunstbegrippen – bescheiden budget, moet daar wel een bijpassend prijskaartje aan hangen. Muskee: ‘Kunst werd vroeger gezien als enkel voor de elite en vaak aangeschaft als een goede, waardevaste belegging. De recessie heeft daar verandering in gebracht en daar ben ik eigenlijk best wel blij mee. Mijn concept: betaalbare kunst voor een breder publiek in een galerie met aansprekende stukken voor die doelgroep. Maar let wel: kwaliteit blijft altijd voorop staan en in die verhouding betaalt de klant daar ook voor. Kwaliteit is niet alleen mijn visitekaartje, maar ook dat van de kopers. Die halen een kunstwerk in huis dat iets zegt over hun persoonlijkheid en waar ze een leven lang van blijven genieten.’

‘Classic meets modern’ is wel van toepassing op sommige kunstwerken in de Asser galerie. Zo staat er onder meer een ‘bewerkte David’ (van Jack Liemburg) en een prachtig portret van Johan Cruijff (van Art Laren). Muskee: ‘Jack Liemburg doet veel met ‘mixed-media’. Zo is er ook een Nachtwacht-variant van Liemburg met schilderwerk en fotografie. En we zijn bezig met een stadsgezicht van Assen, dat past natuurlijk goed bij de lokale sfeer in de galerie.’

Koopmansplein

Tot slot: het Koopmansplein gaat straks grondig op de schop en ’t Forum – al dan niet open gemaakt - moet daarbij een sterk verbindingselement worden van en naar de Oudestraat. De omgeving wordt ingevuld met een mix van wonen, horeca en winkels. Muskee laat het allemaal op zich afkomen. ‘Ik zie wel wat er gebeurt, maar ik hoop dat de galerie hier haar plekje kan behouden. Want zoals het nu loopt wordt Galerie Muskee een blijvertje in Assen en een optimale doorgang tussen Oudestraat en Koopmanplein zou voor de galerie ideaal zijn. En ik denk ook wel dat deze galerie perfect past in het toekomstplaatje voor het centrum.’

Tekst: Robbert Willemsen