Rare jongens, die Hollanders

Column - Bij al dat verbale wapengekletter tussen Assen en Zandvoort over wie de Formule 1 moet krijgen, denk ik wel eens: hoe zou het Formula One Management (FOM) hier nou naar kijken?

Zou de exploitant van het Formule 1-circus ooit hebben kunnen bevroeden dat ze een kleine race-oorlog ontketenden in dat kleine landje, toen zowel met Circuit Zandvoort als het TT Circuit in Assen in gesprek werd gegaan voor een eventuele Dutch Grand Prix?

Vanuit het hoofdkantoor in Londen moeten de hoge F1-heren toch af en toe met gefronste wenkbrauwen de media volgen. Bij elke scheet die vanuit Zandvoort of Assen wordt gelaten volgt een dagenlange strijd, al dan niet gevoed door uitgelekte – en op allerlei manieren geïnterpreteerde - brieven van het FOM.

Prins Bernard jr. die (voorlopig) nul op het financiële rekest krijgt van Den Haag, Jan Lammers die luidkeels zijn beklag doet over ‘het verpesten door Assen van de F1-kansen in Nederland’. En het Noorden, waar politici en ondernemers inmiddels pontificaal achter de lobby zijn gaan staan om de snelle bolides naar de Drentse hei te lokken.

Eén ding stoort me overigens wel een beetje in die hele discussie. Zandvoort heeft overheidsgeld nodig om haar plannen te realiseren, Assen roept constant dat het geen belasting-euro’s nodig heeft om het F1-budget sluitend te maken. Maar ‘vergeet’ daarbij wel te vermelden, dat het TT Circuit de afgelopen jaren al miljoenen euro’s aan subsidie heeft ontvangen van de gemeente Assen en de provincie om het circuit en de infrastructuur rond de baan aan te pakken.

Zo legde de gemeente onlangs nog twee miljoen euro neer voor de realisatie van de nieuwe Winterdijktribune. Prima, want het TT Circuit vervult zowel sportief als economisch een belangrijke rol voor het Noorden. Maar hou op met dat wijzende vingertje.

In dat licht bezien vind ik de ‘brillen-actie’ van de Businessclub Grand Prix Assen wel een aardige. Zeker ook omdat die bril niet alleen de tekst ‘Hup Assen’, maar ook ‘Hup Zandvoort’ en het neutrale ‘Hup Nederland’ bevat. In Assen en omgeving realiseert men zich dat ‘ruzie’ tussen heide en duinen wellicht verkeerd kan vallen bij het FOM en de F1-boot geheel aan Nederland voorbij gaat. Max Verstappen wereldkampioen zien worden op eigen bodem, dáár gaat het uiteindelijk om. Waar dan ook.

Twee miljoen F1-brillen worden gelanceerd, met een knipoog naar de ‘duikbril van Prins Vastgoed. Weten ze in Londen in elk geval hoezeer het leeft in Nederland

Het woord is nu aan het FOM. Zandvoort heeft de voorkeur. Maar mocht het in maart duidelijk worden dat ‘Amsterdam on the Beach’ niet haalbaar is in 2020, staat Assen hopelijk nog op de reservelijst. Of zou ‘om en om’ nog een optie zijn…

Voorlopig houden de F1-bazen de kaken op elkaar. Maar je hoort ze denken aan de andere kant van de Noordzee: rare jongens, die Hollanders.

Robbert Willemsen