Formule 1-brilletjes met #Hup Assen voor steun Dutch Grand Prix. ‘Maar geen tweestrijd!’

Assen – Fans van de Formule 1, die de Dutch Grand Prix graag in 2020 op de kalender willen zien staan, kunnen sinds dinsdag een brilletje downloaden met #Hup Assen, #Hup Zandvoort of (neutraal) #Hup Nederland.

Dat kan via de website nlgrandprix.com, een initiatief van de onlangs opgerichte Businessclub Grand Prix Assen, waarin noordelijke ondernemers zijn vertegenwoordigd. Er zijn inmiddels meer dan 100 leden, die ieder 1000 euro bijdragen voor een campagne om de Dutch Grand Prix naar het TT Circuit van Assen te halen.

Selfie

De brillen zijn overigens niet alleen online te verkrijgen, de komende dagen worden die verspreid in het Noorden - via deelnemende bedrijven als Scapino, Jumbo, Ziengs en McDonald's - en later ook in de rest van het land. in totaal zo'n twee miljoen brilletjes. Wie een selfie maakt met zo’n bril, maakt kans op kaarten voor de komende Grand Prix in België.

Het Formula One Management (FOM) – dat de exploitatie van de Formule 1 verzorgt – heeft haar voorkeur uitgesproken voor Zandvoort, maar dat is naarstig op zoek naar financiële middelen en in maart moet het circuit tussen de duinen al een afgerond plan presenteren. Lukt dat niet, wil de ‘groep Assen’ klaar zijn om het TT Circuit als stevig alternatief naar voren te schuiven, met een aantoonbaar, breed draagvlak. Het TT Circuit heeft al laten weten dat men er qua infrastructuur, accommodatie en financiën klaar voor is.

Geen tweestrijd

Door de brilletjes te voorzien van zowel de tekst Hup Assen als Hup Zandvoort (en Hup Nederland) wil de Businessclub Grand Prix Assen laten zien dat de fans in het Noorden geen tweestrijd willen met Zandvoort. Jan Lammers, de beoogd directeur sportief voor Circuit Zandvoort, hekelde onlangs die tweestrijd. Hij meende dat het getouwtrek en de verbale strijd in de media en op internet tussen Assen en Zandvoort het FOM tegen de haren in zou kunnen strijken. En dat Nederland daardoor wel eens met lege handen zou kunnen achterblijven.

De businessclub laat weten dat het voornaamste doel is Nederland op de Formule 1-kalender te krijgen. Of het nu Assen of Zandvoort wordt.

Tekst: Robbert Willemsen