Gevaarlijk kreng

Column - ‘Een van de minst veilige kruisingen van Assen’. Zo bestempelt het college van B en W de oversteek op de Europaweg-West tussen de Mr. Groen van Prinstererlaan en de Rijnstraat. Oh?

Ja. En dus gaat die kruising voor bijna negen ton op de schop. Dat is een hoop geld en veel mensen vragen zich af waar die onveiligheid ‘m dan in zit. Volgens het college behelst dat een aantal factoren, zo blijkt uit de antwoorden op vragen van de VVD.

Ten eerste is er op de 70 kilometerweg geen middenberm. ‘We krijgen regelmatig meldingen van voetgangers en fietsers dat ze de kruising onveilig vinden’, aldus het college. Eerlijk gezegd snap ik dat niet zo goed, want verkeerslichten regelen de verkeersstromen. Wie zich houdt aan groen en rood, hoeft daar toch niets te vrezen?

Een middenberm geeft voetgangers en fietsers de kans om in twee gedeelten over te steken. Maar als er verkeerslichten staan, wordt het toch zó geregeld dat je in één keer kunt oversteken? En wie na groen licht pas halverwege de oversteek is – overigens knap als je dat voor elkaar krijgt -, krijgt van de wachtende automobilisten heus wel even de tijd om de oversteek af te maken.

Nogmaals: gevaarlijke situaties krijg je pas als er eentje door rood knalt of ander asociaal weggedrag. Maar ja, daar helpt geen verkeersplan tegen.

De verkeerslichten zijn overigens afgeschreven. B en W: ‘Bij storingen moeten er verkeersregelaars worden ingezet, om de voetgangers en fietsers veilig te laten oversteken.’ Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik rij regelmatig over die kruising en heb nog nooit storingen meegemaakt of verkeersregelaars gezien. Maar goed, als die verkeerslichten moeten worden vervangen omdat ze te oud zijn, prima.

Het totale bestedingsbedrag omvat overigens ook nog bodemsaneringswerkzaamheden. Onder een deel van de kruising ligt een oude gedempte zwaaikom (haventje), die in het verleden opgevuld is met verontreinigde grond (..). Lang leve de asbest-generatie (‘kan geen kwaad, hoor’). Die heeft ons toch veel mooie dingen meegegeven.

Hopen maar dat dit college deze keer z’n sanerings-onderzoek en bijbehorende rekensommen wél goed heeft uitgevoerd.

Vandaar dus die bijna negen ton. Inclusief twee ton subsidie van de provincie. Die subsidie kwam trouwens enkel in beeld door de hoogte van het totale bedrag. Alleen de verkeerslichten vervangen kostte 450.000 euro, maar dat was te weinig om in aanmerking te komen voor subsidie.

Wellicht dat daardoor andere, écht gevaarlijke verkeerspunten in Assen niet in beeld komen voor een grondige maar relatief goedkope aanpak. Zoals de oversteek op de Groningerstraat bij de Smetanalaan. Ik pleit daar al jaren voor maatregelen, omdat dit écht een gevaarlijk kreng is en blijft waar auto’s vaak te hard rijden en fietsers je links en rechts om de oren vliegen.

Een bult, rood wegdek en een ‘slalomhekje’ voor fietsers zodat die niet ineens de weg over kunnen racen – ik noem maar iets - en we zijn al een heel stuk verder. 

Robbert Willemsen