Monumentale schilderijen van Deborah Poynton in Drents Museum

Het Drents Museum laat in haar Abdijkerk van 11 juli tot en met 3 oktober de monumentale schilderijen van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Deborah Poynton (Durban, 1970) zien.

De schilderijen van Deborah Poynton ‘geven de kijker het gevoel een nieuwe wereld te betreden’, schrijft het Drents Museum. ‘De kunstwerken zijn met grote aandacht voor het kleinste detail geschilderd.’

In de tentoonstelling Deborah Poynton - Beyond Belief presenteert het Drents Museum het meest recente werk (2008-2020) van Poynton. Speciaal voor deze expositie maakte ze het schilderij Beyond Belief. De tentoonstelling in Assen is Poyntons eerste museale expositie in Europa.

Geen goed of fout

Poynton maakt schilderijen in een realistische stijl, waarin ze stukjes van de wereld die zij om zich heen ziet, combineert. Ze plaatst figuren, objecten en elementen uit de natuur bij elkaar zodat er een nieuwe werkelijkheid ontstaat. Poynton onthoudt zich van ieder oordeel en wil met haar werken de bezoeker ervan bewust maken dat iedereen de wereld op een eigen manier waarneemt en dat er geen goed of fout is.

<i>Beyond Belief</i>

Inspiratie haalt Poynton uit haar eigen, besloten wereld. Ze werkt met slechts een paar modellen, die uit haar persoonlijke omgeving komen, en gebruikt voorwerpen die ze thuis of gedurende een wandeling aantreft. Speciaal voor de tentoonstelling maakte Poynton het schilderij Beyond Belief (2019-2020), dat in de presentatie in Assen voor het eerst te zien is. Beyond Belief lijkt op een kunstwerk dat in een kerk achter het altaar staat. Het bevat veel verwijzingen naar klassieke religieuze schilderijen, maar toch is meteen duidelijk dat dit werk niet religieus is. De figuren zijn menselijk geschilderd en de verzameling van objecten lijkt willekeurig gekozen.

Deborah Poynton

Poynton werd geboren in Zuid-Afrika en bracht haar jeugd door in Groot-Brittannië, Swaziland en de Verenigde Staten. Ze studeerde twee jaar aan de Rhode Island School of Design. Op negentienjarige leeftijd keerde ze terug naar Zuid-Afrika, waar ze in Kaapstad fulltime ging schilderen.