Zo kan je jouw bedrijf extra goed op de kaart zetten

David van Woerden

Weet men eigenlijk wel wie je bent? Misschien kennen ze je van naam. Wellicht hebben ze wel eens iets gehoord over wat je doet. Met een beetje mazzel weten ze waar je bent gevestigd. Maar kennen ze je echt? Welke filosofie je als bedrijf hebt. Waar je voor staat als onderneming. Waarom je goed bent in wat je doet. Hoelang je al bezig bent. Wat je vaste afnemers van je vinden.

En zo zijn er nog wel een rits vragen te bedenken die (potentiële) klanten hebben over jou en jouw bedrijf.

Prospects die nog in de beslissingsfase zitten, wil je graag overtuigen van je kunnen. Op die manier kom je op hun lijstje en zullen ze je overwegen als ze uiteindelijk een beslissing gaan nemen. Maar ook vaste klanten hebben bevestiging nodig. Ze moeten telkens worden herinnerd aan het feit dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Dat ze de goede keuze hebben gemaakt om destijds met jouw bedrijf in zee te gaan.

Het is dus belangrijk om continu je bedrijf te profileren. Hoe je dat doet? Om te beginnen is het belangrijk om te bepalen wie je bent. Een bedrijf heeft ook een eigen identiteit die het uniek maakt. Bedenk ook waar je voor staat en wat je wil vertellen aan de buitenwereld. En vertel het! Doormiddel van je website, blogs, white papers, social mediacampagne en bedrijfsvideo.  Laat een bedrijfsfilm maken  maar bedenk eerst wat je wil uitdragen. Een bedrijfsfilm zet je bedrijf in zijn geheel in de spotlights: de oprichters, de geschiedenis, de bedrijfsfilosofie, de toekomstvisie. Alles komt aan de orde. Het is bedoeld om mensen een indruk van je bedrijf te geven, zonder dat ze er zelf ooit zijn geweest.

Je kunt ook een  promotiefilm laten maken . Hiermee wordt je boodschap gelijk een stuk commerciëler. Je wil dat de kijker je product of dienst afneemt. Tell Sell is hier een extreem voorbeeld van. Vraag eerst advies aan een productiemaatschappij voor je besluit een bedrijfs- of promotiefilm te laten maken. Maar nog belangrijker, denk eerst zelf na over je doelstellingen zodat je gerichte vragen kunt stellen over de film. 

Waar gaat het over?

Nogmaals, bepaal wat de inhoud van de film gaat zijn. Wil je mensen vooral inspireren of juist activeren? Is het belangrijk dat je bekend staat als innovatief of juist als competitief? Door focus aan te brengen in je boodschap ben je duidelijk en helder. Realiseer je dat een geïnteresseerde binnen een paar seconden besluit om al dan niet de film af te kijken. Hoe concreter hoe beter! Te veel verschillende boodschappen vertroebelen en wekken verwarring op. 

Hoe ga je het vertellen?

Als je de focus hebt bepaald, kun je nadenken over hoe je  het wil vertellen . Laat je medewerkers en opdrachtgevers over je bedrijf vertellen in een interviewvorm? Ga je met de camera door het pand en film je de dagelijkse werkzaamheden? Wil je liever alleen maar tevreden opdrachtgevers aan het woord laten? Wissel je echte beelden af met animaties en/of infographics? In de regel is het belangrijk om knallend te beginnen. Op die manier trek je de kijker direct naar binnen.

En deel je verhaal op in behapbare stukjes zodat de kijker de informatie stukje bij beetje tot zich kan nemen. Het is niet voor niks dat veel content een cijfer bevat. Bijvoorbeeld: 5 tips om te scoren op social media.