Politici hikken aan tegen grote investeringen in luchthaven Eelde

Provinciale Statenleden in Groningen en Drenthe en raadsleden van Assen en Tynaarlo hikken aan tegen extra investeringen in Groningen Airport Eelde.

Dat bleek dinsdagavond op een bijeenkomst over de toekomst van de luchthaven. De regionale en plaatselijke politici vragen zich af of de 25 miljoen euro die nog tot 2026 is gereserveerd voor de luchthaven mag worden aangesproken om de tekorten van de luchthaven te dekken.

Het vliegveld stevent dit jaar af op een verlies van 2 miljoen euro en volgend jaar komt de liquiditeit van het Groningen Airport Eelde in gevaar.

Staatssteun

Meerdere staten- en raadsleden vragen zich af of er sprake is van ongeoorloofde staatssteun als ze de beurs trekken. ,,Kunnen we de hand niet beter op de knip houden om Den Haag onder druk te zetten om financieel bij de springen?”, vroeg het Drentse statenlid Siemen Vegter aan luchthavendirecteur Bart Schmeink.

Het lijkt Schmeink geen goed idee om de toekomst van de GAE op het spel te zetten. Directie en Raad van Commissarissen (RvC) van de luchthaven vragen een bijdrage van 6 tot 8 miljoen euro per jaar van het rijk voor het beheer en het in stand houden van de infrastructuur en veiligheid op de luchthaven.

Ze vinden dat een taak van het rijk en niet van de aandeelhouders, zo staat in de nota ‘Visie, strategie en toekomst van Groningen Airport Eelde’, die dinsdagavond werd gepresenteerd.

Aandeelhouders

De aandeelhouders (de provincies Groningen en Drenthe, de gemeenten Assen en Tynaarlo en stichting FB Oranjewoud) draaien nu grotendeels voor alle kosten op. Komt de miljoenenbijdrage van het rijk er niet, dan is GAE niet langer in de benen te houden.

Directeur Schmeink doet een klemmend beroep op de Groningse en Drentse politici om hun achterban in Den Haag te overtuigen over de brug te komen om sluiting van de Noordelijke luchthaven te voorkomen. Ook roept hij de aandeelhouders op te blijven investeren in de luchthaven, zodat die de komende jaren kan overbruggen.

Toekomstscenario’s

Schmeink heeft een aantal toekomstscenario’s voor de luchthaven uitgewerkt. Sluiting van ‘Eelde’ is daar een van. Maar dat raadt de directeur sterk af. Sluiten zou volgens onderzoek van een extern bureau gepaard gaan met hoge kosten (38 miljoen euro) en mede door een verlies van werkgelegenheid een strop opleveren van 132 miljoen euro.

Groningen Airport Eelde moet een bescheiden luchthaven worden en daaronder ligt een realistisch bedrijfsplan, aldus de leiding van Eelde. Het vliegveld moet de thuishaven worden van een mix van passagiersverkeer, kleine luchtvaart als lesvluchten en maatschappelijk vliegverkeer zoals de traumaheli, transplantatievluchten, politiehelikopter en Defensievluchten.

Bescheiden reizigersgroei

Er wordt niet langer uitgegaan van veel meer vakantie- en lijnvluchten en groei van passagiers. Gemikt wordt op een bescheiden reizigersgroei en een prominentere positie als nationale opleidingsluchthaven. De verkeervliegers van de KLM worden opgeleid op Eelde en dat zou uitgebreid kunnen worden met jet- en groot lesverkeer.

Ook wordt gekeken naar het ministerie van Defensie, dat Eelde zou kunnen gebruiken als een uitwijkhaven voor militaire helikopters tijdens meerdaagse oefeningen in de Marnewaard. Die hoeven dan niet terug te vliegen naar hun basis in het Brabantse Gilze-Rijen.