‘Mensen hebben vaak geen idee hoe verlichting in hun auto werkt’

Komt een auto niet door de keuring, dan is in de helft van de keren foute verlichting de oorzaak. Apk-specialist Henri Ovinge uit Assen ziet dat mensen steeds vaker zelf aan het prutsen slaan.

Dit bedoel ik dus, zegt Henri Ovinge, terwijl hij een koplampsetje omhoog houdt. Voor de leek ziet het er allemaal normaal uit, maar dat is het niet. Hij wijst op het blauwe glas aan de buitenkant, dat het typische xenon-effect moet nabootsen. Waar je voor een origineel xenon-lampje zomaar 180 euro neertelt, betaal je voor deze Chinese namaakversie maar een paar tientjes. Ideaal toch?

Ovinge, van A.P.K. Station Assen, schudt zijn hoofd. ,,Zo’n lampje van de aftermarket is vragen om problemen”, zegt hij. En toch ziet hij het steeds vaker: klanten die via websites als AliExpress voor een fractie van de prijs banden en lampjes kopen en ze zelf installeren, om maar zo goedkoop mogelijk door de Algemene Periodieke Keuring (APK) te komen. Met vaak het tegenovergestelde resultaat: afkeuring.

Verblinding van andere weggebruikers

Een origineel xenon-lampje past maar op één manier in de houder, die zit sowieso goed. Maar zo’n namaakversie is meestal net wat kleiner en heeft bijvoorbeeld in plaats van twee, maar één contactpunt. Waarmee de kans dat je hem scheef installeert veel groter wordt. Door hitte vervormen de draadjes in de lamp bovendien vaak, ziet Ovinge. De lichtbundel die uit de koplamp komt, vliegt dan al snel alle kanten op, met verblinding van andere weggebruikers tot gevolg.

Hetzelfde effect treedt op wanneer auto’s rondrijden met koplampen die dof zijn geworden door uv-licht. Het licht schijnt niet langer in een duidelijke bundel, maar is veel meer diffuus, tot ergernis van anderen. En het is ook niet toegestaan.

Het gaat allemaal om afstelling

Door xenon en led-verlichting neemt de felheid van koplampen bovendien toe, concludeerde de ANWB vorig jaar. Maar felle lampen zijn op zich geen probleem en ook geen reden om niet door de APK te komen, zegt een woordvoerder van de RDW. ,,Een heel felle koplamp kan prima voldoen, terwijl een niet-felle koplamp je kan verblinden”, zegt de woordvoerder. ,,Het gaat allemaal om de afstelling.”

En dat is een ander punt waar het vaak op mis gaat, weet Ovinge. Want als je de kofferbak vol tegels hebt liggen ,,en een hutkoffer van je schoonmoeder achterin”, dan schijn je – in de woorden van Ovinge – ,,zo de lieve Heer onder zijn gat”. Om de lagere achterkant te compenseren, moet de bestuurder even aan het knopje draaien waarmee je de koplampen lager zet.

,,Veel mensen hebben alleen geen idee dat dit kan en hoe dit moet”, zegt Ovinge. Sommige anderen die het draaiknopje wel kunnen vinden, menen dat je hem ook omhoog kan draaien en dat dit de reden is dat koplampen verblinden, valt Ovinge op. ,,Dat is dus niet zo. Je kunt je koplampen er alleen lager mee zetten.” Maar ach, verzucht de specialist, ,,vaak weet men niet eens hoe je de mistlampen aanzet.”

Verdiep je in de auto, wil Ovinge de mensen meegeven, want de APK-keuring die hij afgeeft als alles binnen de vastgestelde normen valt, is niet zaligmakend. ,,Het blijft een momentopname”, zegt Ovinge. Wees gewoon zuinig op je wagen, tipt hij. Zonder veel kennis van zaken zelf goedkope onderdelen installeren, hoort daar wat hem betreft niet bij.