‘Het is geen moeten maar willen’

ASSEN Mariëlle de Vries beleefde al jaren geen plezier meer aan sporten en bewegen. Ieder jaar weer begon ze vol goede moed bij de sportschool om na een paar trainingen deze alleen nog maar te sponsoren en niet te bezoeken. En toen kwam Hilde Tuijt van Theater THT met Train Happy Topgewicht op haar pad

Het is november 2019. Ik zit mezelf in de weg. Zoals ik wel vaker doe. Ik wil heel graag het regelmatig sporten weer oppakken. Niet alleen omdat het goed is voor mijn lijf, maar ook voor mijn geest. Na mijn verhuizing naar Assen, een jaar eerder is dat er nog niet echt van gekomen. Vroeger vond ik bewegen leuk. Ik heb 16 jaar gevoetbald bij vv Tolbert en sv Lycurgus en zat in die tijd regelmatig op de racefiets. Ik mail een sportclub met de vraag of ik een keer mee kan trainen. Dat kan. Het wordt een deceptie. Op het moment dat ik me aan wil melden, wordt dat me afgeraden. Ik kan beter eerst even voor mezelf blijven trainen is het advies. Want het is zonde van het jaargeld als ik onverhoopt zou afhaken, omdat ik het allemaal niet zou kunnen bijbenen.

 

Stoute schoenen

In een opwelling mail ik Hilde Tuijt van Theater-THT. Ik weet dat zij een zes weken durend personal trainingsprogramma heeft, dat je thuis kunt uitvoeren. Misschien is dat wel leuk. Hilde mailt snel terug en vertelt dat ze in 2020 met een half jaar programma start. Train Happy Topgewicht. Mogelijk is dat wat voor mij. Ze sluit de mail af met: Ik hoop dat ik iets voor je kan betekenen. Dat klinkt positief. Ik trek de stoute schoenen aan en geef me op.

Lichte irritatie

‘We gaan beginnen’, appt ze op 1 januari. Ik merk een lichte irritatie bij mezelf. Nieuwjaarsdag en nu al enthousiast. Maar ik heb dit zelf gewild en dus app ik terug dat ik er zin in heb. De eerste halve week bestaat vooral uit motiverende appjes, het uitzoeken van muziek voor mijn eigen work-out en het plannen van de een-op-een trainingen voor januari. Als ik voor mijn eerste training naar het huis van Hilde fiets, merk ik dat ik zenuwachtig ben. Zou ik weer plezier in het sporten krijgen? Want dat is mijn doel. Weer lekker in mijn vel en lol in bewegen. Dat was er al jaren niet meer. Sporten in de sportschool was een verplicht nummer en ik vond het niet eens leuk. Maar ja ik heb overgewicht en heb jarenlang de mantra in mijn hoofd gehad: ‘als ik dun ben, word ik gelukkig’. En om dun te worden, moet je diëten. Dus ik volgde vanaf mijn studietijd tot mijn vierenveertigste heel veel verschillende crashdiëten. Was er weer een nieuwe hype, dan moest ik die uitproberen. Want misschien was dit wel de oplossing. Door al die verschillende diëten, hongerde ik mezelf uit en hield ik weinig energie over om naast studie en werk te sporten. Maar dat moest natuurlijk wel, want bewegen is gezond. Het maakte dat ik een ongezonde relatie met eten kreeg en een hekel aan sporten, met name in de sportschool. Ik wil niet meer naar de sportschool!

De afgelopen jaren heb ik met behulp van een leefstijlcoach mijn eetgewoonten onder de loep genomen en aangepast. Geen ongezonde crashdiëten, te weinig eten en daardoor vreetbuien meer, maar gewoon goed en gezond eten. Dat is gelukt. Nu is het tijd om de lol in bewegen terug te krijgen.

 

Iedereen kan het

,,Na mijn scheiding, vier jaar geleden, kon ik niet buiten de deur sporten”, vertelt Hilde Tuijt van Theater THT . Ze is behalve personal trainer ook theatermaker, regisseur en theaterdocent. ,,Mijn jongens waren nog jong en die kon ik niet alleen laten. Dus draaide ik voor mezelf een programma in elkaar en ging op zolder sporten op muziek, die ik leuk vind. Ik geloof dat iedereen het kan. Je moet weten waarom je het doet en waarvoor.” Hilde ging zich er verder in verdiepen, volgde een cursus tot fitnessinstructeur en werd coach bij Skinny Minds van Mieke Kosters. ,,Ik had haar boek ‘Het geheim van slanke mensen’, gelezen en ik dacht: eindelijk iemand die zegt dat je alles mag eten. Maar wil je dat ook.”

Taart of bitterballen

Tijdens verjaardagen en bijeenkomsten viel het haar op dat vrouwen het altijd hebben over afvallen. ,,Als ze iets te eten aangeboden hoor je ze vaak zeggen ‘ik ben op dieet’ of ‘ik moet nog wat kilo’s kwijt om vervolgens toch maar gedachteloos aan de taart en de pinda’s en de bitterballen te gaan. Je kunt ook kiezen voor dat wat je het allerlekkerst vindt en de rest te laten staan. Het is een mindset. Ik kies zelf altijd voor de taart, omdat ik dat heel lekker vind. En laat de bitterballen en de pinda’s voor wat ze zijn.”

Roofbouw

Voedingsadvies geeft ze heel bewust niet. ,,Wie ben ik om vrouwen advies te geven die hun hele leven op dieet zijn geweest en die vaak alles van voeding af weten. Ik ga iemand niet vertellen wat ze wel of niet mogen eten en ook geen diëten adviseren. Want een dieet volgen, is roofbouw plegen op je lijf. Ik vind het belangrijk dat er in de mindset en leefstijl iets veranderd. Het programma heet niet voor niets Train Happy Topgewicht. Ik wil vrouwen helpen te werken naar een gewicht waar zij zich happy bij voelen. En dat kan elk gewicht zijn.”

Eigen muziek

Ze laat haar coachees aan het begin van het traject muziek uitzoeken waar ze zelf blij van worden en waar ze op willen sporten. ,,In de sportschool heb je die keuze niet. Daar heb je vaak keiharde beats en niet iedereen vindt dat fijn. Door je eigen muziek te kiezen is het ook makkelijker om te gaan trainen. En daar komt bij dat ook fun heel belangrijk is. Ik maak onder meer gebruik van een hoelahoep. Zeker in het begin is dat best pijn lijden omdat je lijf het niet gewend is, maar het is ook heel erg leuk. Het is geen moeten maar willen. En een uur is zo voorbij met je eigen muziek.”

Hilde kiest voor een op een sportcoaching. Bewust. ,,Ik zie iedereen als een individu. De ene vrouw heeft een heel andere benadering nodig dan de andere. Ik hoop dat vrouwen zichzelf dit cadeau durven doen.”

Grenzen

De eerste training met Hilde is een verademing. We beginnen rustig en er moet vooral gelachen worden. Mijn oude gedrag om meteen ver over mijn eigen grenzen heen te gaan, is er nog steeds. Hilde fluit me terug. Rustig aan beginnen. Na de eerste training fiets ik met een gelukzalig gevoel naar huis. Dit is leuk. Dit ga ik volhouden. Dat weet ik zeker. De volgende weken gaat er steeds vaker een schepje bovenop. Geen een keer heb ik de neiging om, af te zeggen. Ik kijk uit naar de een-op-een trainingen. Ik heb eindelijk iets gevonden wat bij me past. En een trainer die me op een subtiele manier mijn eigen grenzen laat verleggen. Niet meteen volle bak, zoals me vaak is overkomen. Op een rustige manier een stapje verder.

Coronacrisis

En dan is daar opeens de corona-crisis. Scholen en sportscholen sluiten en ik app Hilde. Wat gaan we doen. Ik ben nieuwsgierig naar de oplossing. Want ik ben niet van plan om te stoppen. Online, via Zoom besluiten we. Ik voel lichte twijfel of ik wel gemotiveerd kan blijven. Want samen online trainen is toch anders dan in het echt. Maar het valt meer dan mee. Iedere dinsdag slinger ik mijn Chromebook aan en train een uur lang in mijn eigen woonkamer.

Touwtje springen en hoelahoepen

Ik merk vooruitgang en vooral heel veel lol. Touwtje springen en hoelahoepen. Ik doe het met plezier. Haalde ik in het begin nauwelijks 15 keer springen achter elkaar met een voet voor en een achter, halverwege het traject zit ik al ver in de zeventig. Ik wil een nieuwe uitdaging en spring nu met twee voeten naast elkaar. Ik verbaas mezelf iedere week weer. Hoelahoepen met een hoepel van 1,8 kilo, ik draai mijn hand er niet voor om. Ik heb het nog niet zo goed in de vingers als Hilde, maar toch. Waar ik de eerste keer met hoepel het liefst wilde opgeven. Ga ik nu twee nummers door. Af en toe meebrullend op de tekst van 99 Luftballons. De intensiteit van de trainingen is flink opgevoerd. Ik zit lekker in mijn vel. Daar was het allemaal om begonnen. En het is de start van lol hebben in, en nog meer bewegen. Regelmatig stevig wandelen, 20 tot 50 kilometer fietsen, ik doe het allemaal weer. En om de regelmaat erin te houden ga ik nog een half jaar door bij Hilde. Een cadeautje voor mezelf.

 

Informatie

In september begint er een nieuw traject Train Happy Topgewicht. Naast een wekelijks (online) sportmoment krijgen deelnemers ook wekelijks opdrachten, een aantal coachingsgesprekken en is er een groepsapp om elkaar te ondersteunen. Kijk voor meer informatie op www.theater-tht.nl

Mariëlle de Vries