Een zoektermen onderzoek voor je website in vijf stappen

Aangeboden door: linkbuildingmasters.nl

Niets is zo relevant voor een website of online campagne als de juiste zoektermen. Het selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden en zoektermen is de eerste stap in je zoekmachine optimalisatie. Maar hoe zet je zo’n zoektermen onderzoek op?

Wat een zoekterm is

Een zoekterm is een enkel woord, een woordcombinatie of een hele zin die wordt ingevoerd in de zoekbalk van een zoekmachine. Dat is dus de term die iemand gebruikt om een bepaald product of een bepaalde dienst te vinden. Hier zie je een voorbeeld van een zoekwoord, woordcombinatie en hele zin op basis van hetzelfde onderwerp: rozen.

  • een zoekwoord is ‘’rozen’’
  • een zoekterm is ‘’rode rozen’’
  • een hele zin ‘’rode rozen kopen in Assen’’

De juiste zoektermen bepalen

Vraag tien klanten naar de zoekterm die zij zouden typen om jouw dienst of product te vinden en je krijgt ongetwijfeld tien verschillende antwoorden. Iedereen zoekt anders en dat maakt het optimaliseren van je vindbaarheid ook zo lastig. Want wil je vindbaar zijn op de zoektermen met het meeste zoekvolume, zodat je de meeste mensen bereikt? Of heb je op die termen juist te veel concurrentie en wil je richten op een niche? Focus je op lange zoektermen of juist de korte en bondige? Hierover moet je nadenken voor je met je online strategie begint. Een website bouwen, optimaliseren van content, linkbuilding en adverteren: het begint allemaal met het zoektermen onderzoek

Realiseer wel dat een zoekwoordanalyse tijd kost. Technische kennis van websites, Google en online adverteren is handig als je zo’n onderzoek zelf wil uitvoeren. Als de kennis of tijd hiervoor ontbreekt dan besteed je het zoektermen onderzoek uit aan een marketingbureau of websitebouwer. 

De vijf stappen van een zoektermen onderzoek

Het uitvoeren van een zoekwoordanalyse is geen exacte wetenschap. Er zijn verschillende methoden. Een effectief onderzoek bevat echter altijd deze fases of stappen:

  • brainstormen
  • analyseren en kiezen
  • toepassen
  • evalueren

Stap 1: brainstormen

Het vinden van de beste zoekwoorden kan niemand beter dan jijzelf. Begin daarom met een papiertje en een pen. Schrijf alle woorden op die relevant zijn voor jouw product of dienst.  Daarna ga je verder onderzoeken welke termen of variaties je wellicht over het hoofd ziet:

  • Bekijk websites van concurrenten. Welke zoekwoorden gebruiken zij?
  • Zoek synoniemen op van de zoekwoorden.
  • Houd rekening met merknamen van producten of diensten, en varianten daarop.
  • Noteer ook veelgemaakte spelfouten in jouw termen. 

Schrijf alles op. Het laatste en belangrijkste onderdeel van de eerste stap is het inzetten van tools zoals Google Keyword. Daarmee krijg je inzicht in de concurrentie en het zoekvolume op een bepaalde term.

Stap 2: analyseer je resultaten en kies

De resultaten ga je nu groeperen. Scheidt de zoekwoorden, zoektermen en zoekzinnen van elkaar. Je kunt meerdere zoektermen in je website of content verwerken maar een aantal ervan krijgen de belangrijkste focus. Hoe je dit bepaalt hangt samen met je strategie. Want wil je juist op die niche inspelen met als resultaat dat je minder volume genereert? Of wil je juist concurreren met grote spelers? En wil je met name mensen uit jouw regio bereiken of gaat het om het hele land? Dit heeft allemaal invloed op welke zoektermen je uiteindelijk kiest en welke je achterwege laat.

Als je bijvoorbeeld rode rozen verkoopt dan kun je ervoor kiezen je belangrijkste zoektermen specifieker te maken. Je bent immers absoluut niet de enige in Nederland die rode rozen verkoopt. Maar misschien ben je wel de enige met biologische rode rozen in Assen. Dan is de zoekterm “biologische rode rozen Assen” belangrijk voor jou. Bepaal in dit deel van het onderzoek ook je definitieve doelgroep en pas de zoektermen daarop aan. 

Stap 3: pas de termen toe in je contentstrategie

Wie een website bouwt, maakt een plan. Je gaat niet zomaar aan de slag, je hebt dus een contentstrategie nodig. Nu je een degelijke lijst met zoekwoorden hebt kun je die contentstrategie voor je website uit gaan breiden. Welke zoektermen komen waar te staan? Wat zijn de termen die absoluut niet mogen ontbreken op de landingspagina en welke termen kun je ook op andere pagina’s uitlichten? Welke termen moeten in de meta omschrijving staan en ook in de afbeeldingen voorkomen? Begin een contentstrategie altijd vanuit je landingspagina en zorg voor een duidelijke structuur aan pagina’s waarin de zoektermen telkens weer terugkomen. 

Stap 4: evalueer je resultaten

Evalueer je onderzoek. Scoor je nu beter op bepaalde termen dan voorheen? Indien het resultaat niet is wat je verwachtte, begin dan opnieuw vanaf fase twee of drie. Realiseer je dat dit slechts een beknopte samenvatting is van een compleet zoekwoorden onderzoek. Het gehele proces is complex en besteden veel mensen dan ook uit, samen met het bouwen van de website en linkbuilding.