Oververhitte motor of kokende motor: wat nu?

Je auto is volgepakt, de radio staat aan en je humeur is net zo zonnig als het weer. Maar dan slaat het noodlot toe: je motor raakt aan de kook.

Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden. Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken.

Hitte ontsnappen

Zet je auto zo snel mogelijk stil op een veilige plek en schakel de motor uit. Plaats de gevarendriehoek op zo'n dertig meter van je achterbumper en zet de motorkap open. Zet de verwarming op de hoogste temperatuur en zet de blazers helemaal open. De hitte kan dan beter ontsnappen.

In de auto wordt het nu snel warm, dus het is waarschijnlijk prettig om een paar raampjes open te zetten. Heel belangrijk: laat de motor nu minstens een kwartier afkoelen en controleer dan pas het koelvloeistofniveau. Doe je dit te vroeg, dan kan dat leiden tot zeer ernstige brandwonden.

Doek

Heeft de oververhitte motor minstens een kwartier kunnen afkoelen? Neem dan een doek in je hand en draai daarmee de dop van de koeling voorzichtig open. Laat beetje bij beetje de druk ontsnappen. Let op: de koelvloeistof zal nog steeds kokend heet zijn!

Is het peil te laag? Vul deze dan meteen bij. ’s Zomers kan dat in noodgevallen gewoon met kraanwater. Goedkoper en net zo effectief bij een kokende motor. Maar let op: dit is slechts een tijdelijke oplossing en niet handig in de wintermaanden. Laat bij thuiskomst je koelsysteem controleren en vullen met het echte spul. Het kalk in leidingwater kan het koelsysteem namelijk verstoppen.

Tweedehands auto kopen? Je vindt 'm op Autocircuit.nl