Assense (80) beroofd van duizenden euro’s door WhatsApp-oplichter

Assen - Ineke (80) uit Assen is op Hemelvaartsdag digitaal beroofd van zo’n 3000 euro via WhatsApp. De oplichter deed zich in berichtjes voor als haar zoon, speelde in op haar gemoed en kreeg het zo voor elkaar dat de Assense duizenden euro’s voor ‘openstaande facturen’ van haar ‘zoon’ overmaakte.

In het WhatsApp-verkeer tussen de crimineel en Ineke laat de dader weten dat Ineke haar ‘zoon’ niet meer op zijn oude nummer kan bereiken. Zijn telefoon is stuk en de communicatie op WhatsApp moet via het nieuwe nummer verlopen.

IPhone en tablet

Ineke denkt daadwerkelijk dat het haar zoon is en maakt drie keer een bedrag over, opgeteld 3000 euro, om haar ‘zoon’ onder meer een nieuwe, ‘voor hem noodzakelijke’ IPhone en tablet te kunnen laten betalen.

Natuurlijk wil Ineke haar zoon helpen, maar op een gegeven moment twijfelt ze, zo blijkt uit een app richting de dader. ‘Ik bel je, want ik vind dit niet leuk.’ Maar de oplichter benadrukt nog eens dat communicatie alleen via de app kan. Ineke: ‘Oké, ik doe het, maar het is wel heel veel geld.’

Spaarrekening

Als de dader zich een vierde keer meldt met de vraag nog meer geld over te maken, appt Ineke dat ze niet meer overheeft dan 125 euro. ‘Maak dan geld over via je spaarrekening’, probeert de oplichter nog. Als Ineke aangeeft dat dat ook niet lukt, blijft het stil aan de andere kant…

En zo raakt de weduwe, die het toch al niet breed heeft, in één avond haar AOW en vakantiegeld kwijt. Aan haar vriendin en buurvrouw Esther van Riezen vertelt ze de volgende dag het verhaal. En die weet meteen dat het helemaal fout zit. Het leed is dan echter al geschied.

Esther: ‘Ineke heeft niet kunnen slapen die nacht, haar hoofd tolde. Ze heeft die avond nog haar zoon proberen te bellen op zijn oude nummer, maar kreeg geen gehoor. Dus dacht ze dat het daadwerkelijk haar zoon was op dat nieuwe nummer en verdween de argwaan.’

Vatbaar voor aandacht

Ineke lichtte haar bank in en deed vorige week aangifte bij de politie van oplichting. Maar veel illusie dat de dader kan worden getraceerd heeft ze niet. Esther: ‘Bovendien heeft Ineke weliswaar onder valse voorwendselen, maar vrijwillig het geld overgemaakt. Ik probeer haar zoveel mogelijk te troosten. Ze zei ‘ik dacht altijd dat mij dit nooit zou overkomen. En dan trap ik er tóch in…’ Ze voelt zich dom, maar dan zeg ik dat heel veel mensen dit overkomt. Zeker in deze tijd, waarin ouderen zich vaak eenzaam voelen en behoefte hebben aan communicatie. Dan zijn ze vatbaar voor elke vorm van aandacht. Maar naast het verdriet over het verdwenen geld is Ineke het vertrouwen in de medemens en haar eigenwaarde kwijt. Door mensen die blijkbaar zelf geen enkele morele waarde hebben. Dát vind ik erg.’

Inzamelingsactie

Esther en ook de zoon van Ineke, Marcel, laten het er echter niet bij zitten. Via het online-platform Go Fund Me hebben zij een inzamelingsactie op touw gezet: ‘Help Ineke uit de Schuld’. Mensen kunnen daar doneren en het doel is de 3000 euro bijeen te brengen, die Ineke is kwijtgeraakt. Esther: ‘Zo kunnen we haar tenminste nog helpen. Financieel dan, want de psychische klap zal nog wel even blijven hangen.’

Wie Ineke wil helpen via een bijdrage, kan hier geld doneren: https://www.gofundme.com/f/help-ineke-uit-de-schuld?utm_medium=email&utm_source=product&utm_campaign=p_email+2300-co-team-welcome

Tekst: Robbert Willemsen

WhatsApp-fraude fors toegenomen

WhatsApp-fraude, waarbij oplichters iemand imiteren en bekenden om geld vragen, is de afgelopen maanden fors toegenomen, aldus Marloes Kolthof van Fraudehelpdesk.

Kwamen er van december tot en met februari nog 6000 tot 6500 meldingen per maand binnen, in april waren dat er bijna 15.000. Het grootste deel daarvan bestaat uit WhatsApp-fraude, waarbij de slachtoffers vaak 60 jaar of ouder zijn. Maar ook het aantal spooknota's namens de Belastingdienst en oplichtingsmailtjes namen fiks toe.

Kolthof: ‘Bij WhatsApp-fraude worden de ‘aanvallers’ steeds beter, waardoor veel mensen er intrappen. Zeker in deze coronacrisis. Mensen zijn onzeker en angstig en daardoor eerder geneigd hun zoon of dochter te helpen. En dan zie je dat ze wat ontvankelijker zijn voor zo’n fraudevorm en daar sneller intrappen dan dat ze normaal zouden doen.’

Bij WhatsApp-fraude doet een oplichter zich voor als iemand anders en benadert hij vrienden en familie van het slachtoffer. Vaak probeert hij die onder druk te zetten door een noodsituatie te schetsen, zodat snel geld wordt overgemaakt. Bellen kan niet, de communicatie ‘kan alleen via de app. Kolthof: ‘De oplichters doen hun huiswerk goed. Via sociale media kijken ze met wie iemand bevriend is en die informatie wordt gebruikt.’