Groen licht pas op 1 juni is geen belemmering voor TT in Assen

Wanneer pas op 1 juni het corona-licht weer op groen gaat voor het houden van evenementen, is dat geen belemmering om de TT in Assen te laten doorgaan.

Het motorsportevenement waar jaarlijks ruim 100.000 mensen op afkomen, kan technisch gezien gewoon gereden worden. Dat verzekert Peter Schorer van het TT Circuit in Assen. ,,Wij beginnen altijd daags nadat de race verreden is met de voorbereidingen voor het daaropvolgende jaar.’’

Veel onderhoudswerk op circuit is al verzet

Met andere woorden, veel werk is al verzet. ,,Maar’’, voegt Schorer er gelijk aan toe, ,,ook wij zijn natuurlijk niet naïef. Een aantal diensten die we al hadden ingehuurd, hebben we eerst on hold gezet. Verder zijn we natuurlijk ook nog afhankelijk van de overkoepelende motorsportorganisaties als de FIM en Dorna of de internationale agenda voor de MotoGP intact blijft.”

Aan de baan zelf hoeft weinig meer te worden gedaan, dus dat kan geen roet in het eten gooien. Schorer: ,,We komen net uit de winter. Al het grote onderhoud is verricht, er moeten alleen nog wat technische zaakjes worden afgerond. Daar is één man mee aan de slag, dus dat is geen probleem.’’

Tot juni tientallen evenementen geschrapt

De voorbereiding voor het motorevenement op 26 tot en met 28 juni gaan dus zo goed en zo kwaad het kan gewoon door. Zoals de klok op de site van het TT Circuit ook gewoon doortikt en aftelt naar de TT: dinsdag stond deze op ‘nog 93 dagen’.

Dat neemt niet weg dat tot 1 juni tientallen activiteiten op het Asser circuit zijn geschrapt. Welke is niet meer te zien. Zo voortvarend als het circuit altijd aan de slag gaat met de organisatie van de volgende TT, zo snel is nu ook de agenda tot 1 juni leeg gehaald. ,,Zo is voor iedereen duidelijk dat alles is afgelast’’, zegt Schorer.

Financiële consequenties nog onduidelijk

Het bekendste andere Asser motorsportevenement is de WK Superbike, altijd goed voor 30.000 bezoekers. Die races zijn inmiddels verplaatst naar 21-23 augustus. Verder gaat het om testdagen, clubevenementen, rijvaardigheidsdagen, fotoshoots, bedrijfsuitjes en bijvoorbeeld productpresentaties.

Schorer: ,,We hebben op jaarbasis 220 gebruiksdagen. Daar gaan een paar dagen voor onderhoud en voorbereiding vanaf, maar dan blijven er nog veel dagen over waarop hier wat te doen is. Natuurlijk hangen er aan het afgelasten van die evenementen financiële consequenties. Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. En verder wachten we maar af.’’