Ondernemende levensgenieters slaan handen ineen

Fochteloo – Genieten van het leven met aandacht voor vakmanschap, de natuur en elkaar. Vanuit deze gedachte hebben vier lokale ondernemers annex levensgenieters het nieuwe concept ‘Epicurist’ ontwikkeld. Albert Heijn Oosterwolde, Zwaluw Bierbrouwers - Fochteloo, Vof Zorg & Natuur en hotel restaurant Bitter en Zoet verzorgen op vrijdag 20 maart de aftrap middels een amusediner.

Tijdens deze avond bij Bitter en Zoet in Veenhuizen worden de gasten getrakteerd op culinaire hapjes en bijpassende bieren. Ook wordt er bier in de gerechten verwerkt. Zwaluw Bierbrouwers geeft inzicht in het brouwproces. “Een unieke avond die geen enkele levensgenieter zou mogen missen”, aldus Henkjan van Zanten, eigenaar van Albert Heijn Oosterwolde. Vanaf heden zijn bij alle vier de initiatiefnemers kaarten voor het amusediner te koop. Er zijn maximaal 125 kaarten beschikbaar.

Ambachtelijk

De vier initiatiefnemers hebben elkaar zo’n half geleden beter leren kennen. Ze delen allemaal een passie voor goede, lekkere en eerlijke producten. Zo wordt bij Zwaluw Bierbrouwers - Fochteloo op ambachtelijke wijze bier gebrouwen, zonder kunstmatige toevoegingen. Vof Zorg & Natuur verkoopt biologisch natuurvlees van onder andere Black Angus runderen, Schotse Hooglanders en Schoonebeeker Heideschapen. Het bedrijf wordt gerund vanuit een zorgboerderij in Oosterwolde. “Ik breng sinds een paar maanden de bostel, het restproduct van de brouwerij, naar Zorg & Natuur”, vertelt André Hoogendoorn, eigenaar van Zwaluw Bierbrouwers. “De runderen smullen ervan.” Dirk de Bruin, mede-eigenaar van vof Zorg en Natuur verkoopt op zijn beurt in ‘Concept-store Zorg en Natuur’ in Oosterwolde de bieren van André.

Biologische producten

Bij hotel restaurant Bitter en Zoet in Veenhuizen wordt gewerkt met dagverse, veelal biologische producten, het liefst uit eigen tuin of het Noorderland. “We zijn ook op zoek gegaan naar lekkere, lokale bieren”, vertelt Jos Hummel, sommelier en restaurantmanager van Bitter en Zoet. “Zo zijn we bij Zwaluw Bierbrouwers uitgekomen. De al bestaande bieren zijn heerlijk en het mooie is dat we in overleg met deze brouwerij ook nieuwe smaken kunnen ontwikkelen. We zoeken niet alleen naar mooie combinaties bij gerechten, maar er wordt ook bier in de gerechten zelf verwerkt.” Sinds kort wordt door Bitter en Zoet ook vlees afgenomen bij Zorg & Natuur. “Diervriendelijkheid en lokaal staat bij ons hoog in het vaandel”, aldus chef-kok Lukas Groenewold. “Het vlees van Zorg en Natuur is echt fantastisch van smaak.”

Start

Bij Gall & Gall, gevestigd in de Albert Hein Oosterwolde, worden ook de bieren van Zwaluw Bierbrouwers verkocht. De supermarkteigenaar wilde graag meer over deze bieren weten en vroeg een rondleiding aan bij Zwaluw Bierbrouwers. “Dit is de start gebleken van de Epicurist”, legt Van Zanten uit. “Hier kwamen onze wegen samen. Het werd niet alleen duidelijk dat we allemaal echte levensgenieters zijn, maar ook een bepaalde zienswijze delen. We willen ook anderen ervan bewustmaken dat het fantastisch is om van het leven te genieten en daarbij hoort wat ons betreft ook zeker aandacht voor elkaar, het vakmanschap en de natuur.”

Betere wereld

De vier partijen verbonden zich in een appgroep met de toepasselijke titel ‘Epicurist’ wat levensgenieter betekent. Samen werd gezocht naar een intensievere samenwerking. “Je wil een betere wereld voor iedereen”, aldus De Bruin. “Bij Zorg & Natuur is er veel aandacht voor een duurzame en circulaire economie, sociale betrokkenheid en biologische voeding. Maar je kunt het niet alleen. Juist lokaal moet je elkaar zien te ondersteunen. Bovendien, waarom iets ver weghalen, als je het er dichtbij allemaal is?”

Amusediner

De samenwerking heeft vorm gekregen in het nieuwe concept ‘Epicurist’. De lancering is op vrijdag 20 maart met het amusediner. Dan wordt door Zwaluw Bierbrouwers ook het nieuwe biermerk ‘Epicurist’ gepresenteerd. De gasten hebben deze avond de primeur en mogen het eerste biertje proeven: de ‘Blonde Heerlijkheid’.

Borrelplanken en cadeaupakketten

Na dit diner is het nieuwe biermerk te koop bij Albert Heijn, Concept-store Zorg en Natuur en Bitter en Zoet. Ook worden er binnenkort onder de naam ‘Epicurist’ speciale borrelplanken en cadeaupakketten gelanceerd, gemaakt in samenwerking met cliënten van Zorg & Natuur. Van Zanten: “We hebben een concept ontwikkeld voor de langere termijn, waar hopelijk heel veel mensen van gaan genieten.”