Een webwinkel bouwen voor je onderneming: deze kosten kun je verwachten

Aangeboden door: Shopify

Een webwinkel bouwen voor de verkoop van producten brengt kosten met zich mee. Hoe hoog de kosten zijn, is afhankelijk van de keuzes. Het is namelijk mogelijk om een webshop op maat te laten ontwerpen. Dat is kostbaar, maar dan is er wel sprake van een volledig op maat gemaakte webwinkel zonder overbodige modules.

Grote variatie in kosten

De variatie in de kosten van het op maat laten bouwen van een webshop lopen uiteen. Bijvoorbeeld van 1.000 euro tot wel 12.000 euro voor een WordPress WooCommerce webwinkel. Een ingewikkelde Magento webshop is nog duurder met een prijsrange tussen 30.000 euro en een ton. Het is minder kostbaar als de keuze valt op het gebruikmaken van een compleet pakket met e-commerce software.

Webwinkel te bouwen Shopify is daar een voorbeeld van. De proefperiode is gratis en daarna is er sprake van een abonnement met keuze uit verschillende tarieven. Er is nog een manier om fors op de uitgaven van het bouwen van een webshop te besparen. Dat is door jezelf erin te verdiepen en tijd besteden aan het leren bouwen van een webwinkel. Dat is wellicht nog te doen als je een simpele webwinkel wenst, maar is al ingewikkelder bij een complexe webshop. Het is uiteraard mogelijk om afhankelijk van het budget een keuze te maken voor een goedkope of duurdere optie.

Kosten invulling webshop

Bij het bouwen van een webshop hoort natuurlijk ook invulling geven aan de inhoud. Bijvoorbeeld met het toevoegen van producten. Dat is prima zelf te doen. Het is echter van belang om voor ieder product een unieke beschrijving te hebben. Dat is belangrijk voor de SEO en daarmee voor de vindbaarheid van de webwinkel. Ben je in staat om zelf unieke en pakkende productteksten te schrijven? Zo nee, dan zijn daar ook kosten aan verbonden die in het verlengde liggen van het bouwen van de webwinkel. Denk daarbij ook aan afbeeldingen van de producten.

Terugkerende kosten

Bij het bouwen van een webshop houden de kosten nog niet op. Er zijn namelijk ook terugkerende kosten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te denken aan het onderhoud van de webshop of aan de uitbreiding. De domeinnaam brengt op jaarbasis kosten met zich mee net als de hosting van de webwinkel. Dat zijn dus terugkerende kosten die eveneens in het verlengde liggen van de bouwkosten van een webshop.

Besparen op de kosten voor een webwinkel

Zelf alles doen vanaf het begin is vaak geen optie. Daar is toch technische kennis voor nodig. Er is echter nog wel een andere optie die bespaart op de kosten van het bouwen van een webwinkel. Dat is zoals al even aangegeven de mogelijkheid om van Shopify gebruik te maken. Het e-commerce platform is zowel geschikt voor kleine webwinkels die net van start gaan als grote webshops. Het is bij de te maken keuze altijd belangrijk om rekening te houden met het budget en met de persoonlijke voorkeuren. Dan is er in elk geval sprake van een goede start van de webshop op basis van de beschikbare middelen.