Design Thinking geeft je inzicht in je klant

​We doen niet altijd hetzelfde als we zeggen, vinden en voelen, dus is het moeilijk te ontdekken hoe klanten écht over je product of dienst denken. En dat maakt het lastig om te beoordelen of je goed bezig bent als ondernemer.

Design Thinking kan een uitkomst zijn. Deze methode leert je hoe je actief kunt testen of je weet wat jouw klanten echt denken, vinden, doen en voelen. Design Thinking is een zogenoemde iteratieve methode. Dat betekent dat je begint zonder dat je precies weet wat je doet of wat je doel is. Doen is in deze methode de krachtigste manier van denken.

‘Het is een ontwerpgerichte benadering van leren’, legt Immo Dijkma uit. Dijkma is expert Design Thinking en zet de methode in bij zijn werk in het onderwijs en bij het begeleiden van ondernemers. ‘Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel. In onze privélevens zetten we het continu in. Stel dat we bijvoorbeeld imker willen worden. Dan ga je eens bellen met een imker of loop je een dagje mee. Zo leer je telkens iets. Maar op werk of op school gaan we eerst onderzoeken, een plan van aanpak schrijven. Je doet iets, zonder dat je echt wat doet.’

Doelgroep continu centraal

Belangrijk binnen Design Thinking is dat je het antwoord op je vraag zelf gaat halen. Je gaat als ondernemer dus niet over je doelgroep praten, maar met. ‘Je kijkt, je luistert, je maakt. Want nadat je met je doelgroep hebt gesproken, ontwikkel je een prototype. Dit kan een product zijn, maar ook een dienstverlening. Vervolgens laat je de doelgroep het prototype testen en verwerk je hun feedback. “De methode draait echt om het leren van je doelgroep. Die staat continu centraal.’

Maar waarom moet je als ondernemer juist deze methode (leren) toepassen? Dijkma hoeft niet lang na te denken over het antwoord: ‘Ondernemers zijn heel graag bezig met hun product of dienstverlening. Maar voor wie is dat product bedoeld? En hoeveel van die mensen heb je gesproken? Design Thinking helpt je bewust worden van de aannames die je doet of hebt gedaan. Het geeft je écht inzicht in je klant. Je neemt de tijd om te ontdekken wat die wil.’

Interactie workshop

Nieuwsgierig geworden? Op donderdag 6 februari geeft Dijkma in De Drentse Zaak een interactieve workshop Design Thinking. De Drentse Zaak organiseert deze workshop samen met de Ondernemersfabriek. Opgeven kan daarom via emmen@ondernemersfabriekdrenthe.nl en onder vermelding van ‘Design Thinking’. De workshop duurt van 13.00 tot 16.00 uur en kost 75 euro.

Over De Drentse Zaak

In De Drentse Zaak komen gevestigde ondernemers en starters samen. In het monumentale pand aan de Beilerstraat in Assen kan men terecht voor kennis en inspiratie, voor (flex)ruimtes en een perfecte werk- en vergadersfeer.

Tekst: Het Geheime Wapen Communicatie