IJsbaan? Maak eerst de wielerbaan maar eens af!

‘Dus u zegt, dat de concurrentiestrijd tussen Hoogeveen en Assen ervoor heeft gezorgd dat er geen ijssport meer mogelijk is in Drenthe?!’

Die vraag werd vorige week gesteld in Provinciale Staten door Ton Serlie (VVD) aan Alfred Schoenmaker (Sterk Lokaal). Schoenmaker had de hete aardappel ‘ijsbaan’ maar weer eens uit de pan gehaald naar aanleiding van een brief van de KNSB Drenthe.

Die maakt zich ernstige zorgen over het feit dat twee jaar na de toewijzing van vijf miljoen euro provinciegeld aan Hoogeveen en de daaropvolgende ‘ijs-soap’ – met als resultaat een achteraf financieel onhaalbaar plan – nog steeds geen kunstijs voor handen is in Drenthe. Daardoor is er, aldus de KNSB, een leegloop bij de Drentse ijsverenigingen.

Schoenmaker deelt die bezorgdheid en ging terug naar 2017, toen gedeputeerde Henk Jumelet een ratrace ontketenede tussen Assen en Hoogeveen. Hij legde vijf miljoen provinciale subsidie op tafel voor degene, die als eerste een goed ijsbaanplan op tafel kon leggen. ‘Wie het eerst komt, die het eerst maalt’, luidde zijn credo.

De gemeente Assen heeft ervaring met een ijsbaan en weet welke hoge kosten en moeizame exploitatie daaraan kleven. De Drentse hoofdstad wilde daarom met een gedegen opzet komen. Dat vergt tijd. Hoogeveen flanste echter in recordtempo een – achteraf ondoordacht - plan in elkaar, dat werd gehonoreerd door Jumelet.

Assen geloofde destijds nog heilig in de komst van een TT Ouitlet in de Toeristische Recreatieve Zone (TRZ). Die outlet moest met Iceworld de ruggengraat worden van een florerende TRZ. Toen echter een streep ging door de outlet, verdampte tevens de ijsbaan. Het is inmiddels stil geworden rond de TRZ. Een gesprek met de Asser wethouder Mirjam Pauwels, zo zei gedeputeerde Henk Brink, maakte duidelijk dat er geen helderheid is omtrent initiatieven.

Die streep door de outlet werd overigens gezet door… De provincie. Mede omdat een OutleTT een grote klap zou zijn voor de retail in de Drentse binnensteden en dorpen. Recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat die retail het met name zwaar heeft (en zeker nog zal krijgen) door de onstuitbare opmars van het online-winkelen.

Of je nu voor of tegen bent: een outlet in Assen-Zuid had – zeker met het oog op de ontwikkeling van de TRZ – wellicht beter moeten worden bekeken. Want dan waren de eerste palen voor een ijsbaan mogelijk al geslagen. Met vijf miljoen provincie-euro’s op zak, als Jumelet nog even geduld had gehad..

Heeft de provincie in 2017 die concurrentiestrijd tussen Assen en Hoogeveen aangewakkerd, met een ijsloos Drenthe als gevolg? Het antwoord luidt volmondig: ja! Jumelet zorgde voor een – onverantwoord - ‘wedstrijdelement’, zodat niet het best doordachte, maar in allerijl in elkaar gedraaide plan met het geld aan de haal ging.

Maar dat boetekleed weigerde ook maar iemand in de Statenzaal aan te trekken.

Die vijf miljoen ligt overigens nog steeds op de plank. En wie met een goed sportplan komt voor Drenthe – weke sport dan ook - kan daarover met de provincie om tafel.

Welnu, misschien moet Brink dan nog maar eens naar Assen kijken. En dat niet met duur en moeilijk exploitabel kunstijs in het achterhoofd, maar om een sportproject af te maken: de wielerbaan. Zonder dak is die bij regen onbruikbaar vanwege de gladheid en zal bijvoorbeeld de nationale baanselectie daar geen trainingskamp beslaan, zoals vooraf zo vurig werd gehoopt.

Want dat is nou juist het doel van zo’n wielerbaan: Oranje-kleerkasten die al sprintend hun fiets uit elkaar trekken in Assen en jongeren enthousiast maken om óók op die racefiets te stappen. Topsport die breedtesport stimuleert.

Daarnaast zijn er volgens mij altijd nog meer mensen die fietsen dan schaatsen.

Robbert Willemsen