(Beperkt) gratis bellen voor minima dankzij telefoon-app uit Tynaarlo

Wie het niet breed heeft, moet zuinig aan doen. Niet te royaal telefoneren bijvoorbeeld. Dankzij een app van Bueno Telecom uit Tynaarlo kunnen minima toch belangrijke nummers bellen. Gratis!

Bijna een miljoen Nederlanders leven in armoede. Door uiteenlopende oorzaken hebben zij grote moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Vakantie zit er voor de meesten niet in. Zelfs telefoneren kan te zeer in de papieren lopen, met alle gevolgen van dien.

‘Telefoonrekening liegt er vaak niet om’

,,’Wat kost dat nou, bellen? Dat wordt steeds goedkoper en is tegenwoordig toch zo goed als gratis?’ Zo denken veel mensen. Maar pas op, de telefoonrekening liegt er vaak niet om”, weet Felix van Dijk (50), eigenaar van Bueno Telecom in Tynaarlo.

Veel mensen die weinig te besteden hebben, kunnen zich niet eens een telefoonabonnement veroorloven. Prepaid bellen is soms de enige optie. ,,Maar een beltegoed kost natuurlijk ook geld. Wat als je tegoed op is en je dringend je huisarts, de uitkeringsinstantie of de school van je kinderen moet bellen?”

Voor deze doelgroep ontwikkelde het Drentse telecombedrijf een speciale bel-app. Die maakt het mogelijk gratis te telefoneren naar diverse, vooraf ingestelde nummers. Dat kunnen die van de huisarts, de afdeling Sociale Zaken en de basisschool zijn, maar ook de nummers van bijvoorbeeld energiebedrijven, advocaten, bewindvoerders en gerechtsdeurwaarders kunnen worden in-geprogrammeerd.

Gemeenten betalen belkosten

Het bedrijf uit Tynaarlo, met vijf werknemers, levert de app niet rechtstreeks aan particulieren maar doet zaken met een aantal gemeenten. Vier inmiddels, en niet de kleinste: Groningen, Zwolle, Amsterdam en Dronten. Zij nemen, als opdrachtgevers, via de app de belkosten voor hun rekening. Bueno Telecom levert per gemeente maatwerk. Gebruikers van de app kunnen aangeven welke dienstverleners zij vaak bellen en op de bellijst willen laten opnemen.

In Groningen is Bueno Telecom al een bekende naam. ,,Daar zijn we inmiddels drie jaar bezig”, legt Van Dijk uit. ,,Zo’n 15.000 gezinnen hebben daar de Stadjerspas. Je komt ervoor in aanmerking als je inkomen beneden de 120 procent van de bijstandsnorm is. Met de pas krijg je allerlei kortingen. Meer dan 2000 houders van de Stadjerspas hebben nu ook onze app op hun telefoon.”

Geïnteresseerden melden zich aan via de website van Bueno Telecom. Na installatie van de app ontvangen ze een inlogcode. ,,Daarna kun je onbeperkt bellen met bedrijven en instanties die op de bellijst staan.”

‘Psychische effecten komen er nog bij’

De doelgroep raakt hem, zegt hij: ,,Veel mensen zitten diep in de schulden. Toch zwichten sommigen voor de verleiding van een mooie, nieuwe mobiele telefoon. Als die vervolgens wordt afgesloten, omdat ze de maandelijkse kosten gewoonweg niet kunnen betalen, belanden ze van de regen in de drup. Onderschat ook de psychische effecten niet. Die komen er nog eens bij, boven op de financiële ellende. Heel wat mensen worden wanhopig.”

Van Dijk zegt hen de helpende hand te willen reiken. Hij noemt zijn bedrijf een mvo: een maatschappelijk verantwoorde onderneming. Hij is zelf kind van dove ouders. Van Dijks vader, een Fries, leerde zijn moeder, afkomstig van Aruba, kennen op het doveninstituut in Groningen. Zelf heeft hij geen hoorproblemen: ,,Communicatie was in ons gezin nogal een ding. Ik heb toen nooit gedacht dat ik nog eens telecomprovider zou worden, maar heel jong was ik al aan het vertalen. Ik heb er ook mijn gevoel van verantwoordelijkheid aan over gehouden.”

Nog een andere app: BeeldDesk

Bueno Telecom is intussen nog een andere app aan het ontwikkelen: BeeldDesk. Van Dijk: ,,Die app is bedoeld om kwetsbare groepen te informeren over diensten en producten die de moeilijke situatie waarin zij verkeren wat kunnen verlichten. Dan heb ik het, naast tekst, met name over bewegend beeld. Voorbeeld: een videootje dat uitlegt hoe je een bepaalde toeslag aanvraagt. Gebruikers kunnen pushberichten krijgen, die hen attent maken op nieuwe filmpjes.”

Over deze aanvullende service is het bedrijf uit Tynaarlo al in gesprek met het Minimaloket van de gemeente Groningen.