​Patiënten in contact met WZA via app

​Assen – Sinds 2 december kunnen alle patiënten van het Wilhelminaziekenhuis Assen op iedere polikliniek eenvoudig met hun zorgverlener in contact komen met de app BeterDichtbij.

Het inzetten van deze app speelt volgens het ziekenhuis in op de behoefte van de patiënt om sneller en op een tijd dat het hen goed uitkomt met hun arts of een andere zorgverlener contact op te nemen.

De BeterDichtbij-app is een app waarmee patiënten vragen kunnen stellen aan het ziekenhuis. Dat kunnen algemene vragen zijn, bijvoorbeeld over bezoektijden, over parkeren of over MijnWZA. Medewerkers van de receptie beantwoorden deze vragen.

Het kunnen ook meer persoonlijke vragen aan een zorgverlener zijn over behandeling of klachten. Patiënten kunnen via de app vragen aan hun zorgverlener stellen nadat ze bij de poli een actievatiecode hebben gekregen. De patiënt ontvangt die per SMS. Vanaf dat moment kan de patiënt vragen stellen aan de zorgverlener van het WZA.

Laagdrempelig

De app BeterDichtbij is veilig en betrouwbaar, aldus Lianne Holtmaat, projectcoördinator. ‘Het is een laagdrempelige manier voor de patiënt om contact te leggen met zijn of haar zorgverlener. Het vervangt telefonisch of persoonlijk contact niet, maar het kan wel een waardevolle toevoeging zijn.’

Het voordeel is dat de patiënt een vraag kan stellen op het moment dat het hem goed uitkomt. De patiënt krijgt binnen drie dagen antwoord. Handig is ook dat het gesprek weer na te lezen is.

Infoplein Digitale Zorg

De app is al enige maanden uitgetest op enkele poliklinieken. De ervaringen waren positief, waarna besloten is de app voor alle patiënten toegankelijk te maken. Patiënten die er vragen over hebben, of hulp nodig hebben de het installeren van de app op hun mobiele telefoon of tablet, kunnen terecht bij het Infoplein Digitale Zorg, in de centrale hal van het WZA. Dit informatiepunt is geopend op werkdagen van 08.30 tot 16.30 uur.