Onderzoek DVHN: Noorderling omarmt snellere spoorverbinding met Randstad

Laat maar komen, die snelle spoorverbinding met de Randstad. Dat zegt 72 procent van de noorderlingen, blijkt uit een enquête van Enigma Research in opdracht van deze krant.

Een nieuwe spoorverbinding met de Randstad staat weer op de agenda. Het ministerie van Infrastructuur doet komend jaar onderzoek naar de haalbaarheid ervan. De lijn moet lopen via Drachten, Heerenveen, Emmeloord, Lelystad en Almere. De plannen zijn nagenoeg gelijk aan die voor de Zuiderzeelijn, waar het toenmalige kabinet in 2007 de stekker uit trok.

In een uur van Groningen naar Amsterdam

De Lelylijn kan de reistijd vanuit Groningen naar Amsterdam terugbrengen tot een uur. Voorstanders van de Lelylijn putten hoop uit de toegenomen inspanningen om de klimaatverandering tegen te gaan. Daartoe moet de snelle trein het alternatief worden voor het vliegtuig voor trajecten binnen Europa.

Bijna 70 procent van de noorderlingen omarmt de stelling dat we vaker de trein moeten nemen in plaats van het vliegtuig. De Lelylijn is volgens voorstanders een goede aanvulling op het Europese netwerk van snelle treinen.

De wens voor snel spoor wil niet zeggen dat noorderlingen Groningen Airport Eelde willen sluiten. Van de door Enigma Research ondervraagde personen zegt 49 procent sluiting geen goed idee te vinden. Iets meer dan een kwart (28 procent) is voor, de rest is neutraal.

Maandag debat in Drachten

De voorstanders van de Lelylijn zijn nagenoeg gelijk verdeeld over alle leeftijdsgroepen. Lager opgeleiden zijn iets minder enthousiast over de verbinding dan hoger opgeleiden.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord is warm voorstander van de Lelylijn en houdt daarover maandag 2 december een manifestatie in De Lawei in Drachten. Om 17.45 uur gaan noordelijke politici met elkaar in debat.

Lees zaterdag:

Snel spoor Lelylijn: dagdroom of noodzakelijke voorziening voor Nederland?