ProRail waarschuwt voor stroomtekort op traject Groningen-Zwolle

Vlak voor Prinsjesdag maakt ProRail, net als veel andere instanties, een wensenlijstje aan het kabinet bekend. De beheerder van het spoorwegennet verwacht op korte termijn problemen op het spoor door en te lage spanning op de bovenleidingen. De kosten om dit te verhelpen worden geschat op 2 miljard euro.

Op circa 65 baanvakken in heel Nederland kunnen geen langere of extra treinen rijden omdat er niet genoeg spanning op de bovenleiding staat. Volgens de netbeheerder zal zonder ingrepen het stroomtekort al volgend jaar opspelen door het gebruik van nieuw materieel. Het probleem speelt in 2020 onder meer op het traject Zwolle-Groningen.

Tussen Meppel en Leeuwarden werden enige jaren geleden al aanpassingen gedaan om een vierde trein per uur te laten rijden. Wat de aanpassingen hebben gekost, kon een woordvoerder van ProRail niet op korte termijn boven tafel krijgen. Volgens zou het opwaarderen van de elektriciteitsvoorziening van dat lokale baanvak tussen de 5,6 miljoen en 27,5 miljoen kosten, afhankelijk van de oplossing.

Om het probleem structureel aan te pakken moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen moeten worden verzwaard. Deze ingrepen zijn nodig omdat in de komende jaren er op veel trajecten meer, langere en nieuwe treinen gaan rijden.

Een structurele oplossing is volgens ProRail de verhoging van de bovenleidingspanning van 1500 naar 3000 volt. „Dat betekent minder energieverlies in het transport van die energie”, zegt woordvoerder Aldert Baas. „Ook geeft het nieuwe, zwaardere treinen meer energie. Als we naar de toekomst kijken, is zo’n ombouw nodig.”

De kosten van zo’n operatie zijn vorig jaar door NS en ProRail geraamd op 1,5 tot 2 miljard euro, inclusief de ombouw van alle treinen. En daarvoor moet ProRail aankloppen bij het kabinet.