65 klachten op PvdA-meldpunt Wmo-vervoer

Het Wmo-vervoer gaat vaak goed, maar niet elke rit is een succes. Om de problemen te signaleren zette gemeenteraadslid Cindy Vorselman namens de PvdA in Assen een meldpunt op tussen februari en mei. "De meeste mensen zijn blij dat het bestaat, maar de uitvoering kan beter".

Op het meldpunt van de PvdA voor klachten en complimenten over het Wmo-vervoer in Assen zijn tussen 22 februari en 31 mei in totaal 67 meldingen binnengekomen, waarvan 65 klachten zijn. Begin mei waren dit er nog 48. Het rapport met de resultaten is woensdagochtend overhandigd aan wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie).

Veel klachten gaan over busjes die te laat komen, niet komen of lang doen over de rit. Een paar klachten betreffen het leerlingenvervoer, waarbij leerlingen die speciale aandacht nodig hebben deze niet kunnen krijgen. Uit een gesprek met een chauffeur van dit leerlingenvervoer bleek daarnaast dat er vaak veel kinderen in de bus zitten, waardoor de rit te lang duurt.

Stapje in de goede richting

Naast de klachten zijn er een paar complimenten binnengekomen en in een aantal klachten staan ook positieve punten. Een vrouw gaf aan dat de telefonistes vriendelijk zijn, een ander geeft aan dat de chauffeurs behulpzaam zijn. "Wij horen vaak niet de verhalen van de mensen bij wie het wel goed gaat", aldus Vorselman.

Ze heeft het rapport met de resultaten van het onderzoek overhandigd aan wethouder Harmke Vlieg (ChristenUnie). De wethouder heeft aangegeven actie te gaan ondernemen. Dat is een begin, vindt Vorselman. "Ik heb zeker niet de illusie dat het over een jaar ineens allemaal beter gaat, maar het is een stapje in de goede richting".